VEĽKÍ UČIA MALÝCH, MALÍ UČIA VEĽKÝCH
V rámci vyučovania v našej základnej škole systematicky uplatňujeme inovatívne metódy, ktoré podporujú aktívne zapojenie žiakov do procesu učenia sa. Jednou z takýchto metód je aj aktivita, kde starší žiaci – „veľkí“ – pomáhajú mladším žiakom – „malým“ – pri rozvoji rôznych zručností a učebných návykov. Tento prístup nielenže podporuje vzájomnú spoluprácu medzi rôznymi ročníkmi, ale tiež prispieva k vytváraniu priateľskej a motivujúcej atmosféry v triedach.
Vyučujúci anglického jazyka už niekoľko rokov pripravujú takúto formu učenia sa pre žiakov primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania, do ktorého sa v tomto školskom roku zapojili tretiaci, šiestaci, siedmaci a deviataci.
Medzi najzaujímavejšie aktivity v rámci tohto projektu patria: práca v skupine, krížovky a rôzne praktické úlohy.
Jednou z „warm up“ aktivít v aktuálnom školskom roku bola krížovka s názvom preberanej témy a slúžila na precvičovanie správnej výslovnosti hlások v anglickom jazyku.
V hlavnej časti zmiešané skupiny tvorili poster „Môj dom“. Táto úloha mala za cieľ rozvíjať nielen kreativitu, ale aj schopnosť žiakov plánovať, spolupracovať a zároveň zopakovať si slovnú zásobu v anglickom jazyku z danej témy. Starší žiaci poskytovali rady a podporu pri realizácii projektu. Nechýbal súťaživý prvok, vzájomné hodnotenie i sebahodnotenie.
Zaujímavosťou tejto obľúbenej aktivity je, že sa žiaci nielen učia od seba navzájom, ale aj to, že starší žiaci získavajú cenné skúsenosti z pozície facilitátorov. Tento výmenný proces vytvára priestor na zdieľanie vedomostí, čo vedie k obojstrannému obohateniu. Starší žiaci sa učia, ako jasne a jednoducho vysvetliť učivo, zatiaľ čo mladší žiaci si osvojujú nové zručnosti a vedomosti v príjemnom a podporujúcom prostredí.
Vzájomné učenie je skvelý spôsob, ako žiakov motivovať, aby sa aktívne zapájali do vyučovania a rozvíjali svoje schopnosti.
Vyučujúci ANJ:
PaedDr. Miroslava Pitschmannová
Mgr. Natália Lunterová
Mgr. Jakub Račko